Τι είναι ο Μεταβολισμός;
Ο Βασικός Μεταβολισμός ή Μεταβολισμός ηρεμίας είναι οι θερμίδες που καταναλώνει ο κάθε οργανισμός προκειμένου να επιτελέσει τις βασικές λειτουργίες του σώματος, όπως τη διατήρηση του μυϊκού τόνου και της θερμοκρασίας του σώματος, τη κυκλοφορία του αίματος, την αναπνοή, τη λειτουργία των αδένων, τη κυτταρική λειτουργία και τέλος την ανάπτυξη του οργανισμού. Αυτές οι θερμίδες καταναλώνονται καθημερινά από τον οργανισμό ακόμα και αν είμαστε ξαπλωμένοι όλη την ημέρα στο κρεβάτι.
Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι εφόσον λαμβάνουμε από τη διατροφή μας λιγότερες θερμίδες από τις θερμίδες του Βασικού Μεταβολισμού «αναγκάζουμε» τον οργανισμό μας να «υπολειτουργεί», κάτι το οποίο δεν είναι επιθυμητό. Συνεπώς, οι ελάχιστες θερμίδες που θα πρέπει να λαμβάνουμε σε ένα πρόγραμμα ελέγχου του σωματικού μας βάρους δεν θα πρέπει να είναι λιγότερες από τις θερμίδες του Βασικού Μεταβολισμού.
 
Πως υπολογίζεται ο Βασικός Μεταβολισμός;
Υπάρχουν εξισώσεις που υπολογίζουν με σχετική ακρίβεια τον Βασικό μας Μεταβολισμό αρκεί να εισάγουμε σε αυτές τα ανθρωπομετρικά μας στοιχεία (ύψος, βάρος, φύλο, ηλικία).

Εναλλακτικά, μπορούμε να πραγματοποιήσουμε μέτρηση του Βασικού Μεταβολισμού με ειδικό μηχάνημα που πραγματοποιεί έμμεση θερμιδομετρία. Η μέθοδος αυτή  λαμβάνει υπόψη της όλες τις παραμέτρους που προαναφέρθηκαν και επηρεάζουν τον ΒΜ και στηρίζεται στην αρχή σύμφωνα με την οποία η παραγόμενη ενέργεια στον οργανισμό είναι ευθέως ανάλογη της κατανάλωσης οξυγόνου. Η μέτρηση γίνεται με τη χρήση ειδικής μάσκας μέσω ενός ειδικού αναπνευστικού θερμιδομετρητή.

 

Γιατί είναι καλό να γίνει η μέτρηση του Βασικού Μεταβολισμού;
Ο κάθε οργανισμός είναι μοναδικός και συνεπώς ο κάθε μεταβολισμός είναι επίσης μοναδικός. Επιπλέον, άτομα που αθλούνται έχουν υψηλότερο μεταβολισμό από αυτόν που υπολογίζεται μέσω εξισώσεων- λόγω αυξημένου μυϊκού ιστού- ενώ άτομα με καθιστικό τρόπο ζωής παρουσιάζουν χαμηλότερες τιμές μεταβολισμού.
Συνεπώς, καταλαβαίνουμε ότι η μέτρηση του ΔΙΚΟΥ μας μεταβολισμού, μας βοηθά να έχουμε ρεαλιστικούς στόχους όταν είμαστε σε ένα πρόγραμμα απώλειας Σωματικού Βάρους. Επιπλέον, μπορεί να μας βοηθήσει να καταλάβουμε πότε και πόσο ο μεταβολισμός μας έχει βελτιωθεί μετά από μία περίοδο εντατικής προπόνησης!

Μαρκούση Μαριέττα

MSc, Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος